2020-04-06 19:05:12

PISMO RODITELJIMA -VREDNOVANJE UČENIKA I ZAHVALA ZA SURADNJU I POMOĆ U UČENJU NA DALJINU

Poštovani roditelji,

S obzirom na izvanrednu situaciju, roditelji su više nego ikad uključeni u rad škole, a posebno je to izraženo kod učenika u razrednoj nastavi. Svima nam je na prvom mjestu dobrobit samih učenika koje kvalitetnim  povratnim informacijama treba poticati na učenje. S obzirom da smo se svi našli u potpunoj novoj situaciji i vrsti nastave, važno je da svi – učitelji, učenici i roditelji imaju razumijevanja jedni za druge. Od roditelja se u nastavi na daljinu očekuje više nego u nastavi u školi jer ste vi odrasle osobe koje s učenicima imaju izravan svakodnevni kontakt.

U razrednoj nastavi ne treba učenike usmeno ispitivati tijekom nastave na daljinu. Dovoljno je pratiti aktivnost učenika – jesu li sve zadaće i vježbe izrađeni te dati učenicima da naprave neki od kompleksnijih zadataka koji služi sintezi znanja, a poticajni su za učenje (izrada plakata, umnih mapa, crteža, sastavaka, kvizova,..). Ono što je najvažnije za učenike nižih razreda jest da treba osigurati ostvarivanje onih odgojno – obrazovnih  ishoda koji su vezani uz temelje pismenosti (čitanje i razumijevanje pročitanog, računanje, temeljne spoznaje o svijetu koji nas okružuje), ali i vrijednosti koje su temelj odgojno – obrazovnog procesa.

Već do sada, svi ste osigurali i postavili djetetu pravila škole u kući i odredili vrijeme za učenje (osobito u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi).

Roditeljska uloga je poticati dijete da samostalno odrađuje sve zadatke  i ohrabriti ga da se za sve nejasnoće obrati učitelju. Odgovornost je roditelja da pomogne djetetu, ali ne i raditi umjesto njega. Iako je razumljivo nastojanje roditelja da učenici postignu bolje rezultate, a time i ocjene, pomoć roditelja ne smije prijeći u pisanje zadaća umjesto učenika, izradu radova koji učenici trebaju samostalno napraviti ili pritisak na učenike i učitelje vezano uz bolje ocjene. Roditelji koji prelaze u pomoć koja to nije, štete razvoju odgovornosti i samostalnosti kod djece i umanjuju njihove šanse za samostalno snalaženje u procesu cjeloživotnog učenja i svakodnevnog rješavanja problema. Roditelji su ti koji moraju odgajati svoju djecu da ne varaju, ne prepisuju, cijene rad, kako svoj, tako i tuđi.

Da bi osigurali opću dobrobit svoje djece, roditelji trebaju surađivati s učiteljima i stručnim suradnicima. Tijekom učenja i vrednovanja, roditelj može pratiti način rada učenika i u suradnji s učiteljima, pomagati mu u osmišljavanju što boljih pristupa učenju i načina učenja, odnosno pomagati mu da uči kako učiti.

Prilikom vrednovanja učenika, uočit ćete da se vrednovanje ne oslanja, kao do sada, na poznavanje sadržaja koje je do sada bilo glavni pokazatelj znanja. U nastavi na daljinu vrednuju se i drugi elementi: samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad, izrada umne mape, portfolija, samostalno istraživanje učenika, redovito vraćanje zadaće učitelju ne pregled te računajte da će učitelji i to uzimati u obzir. U ovom razdoblju svi učenici će dobiti ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza. Očekuje je se da u sljedećem razdoblju, iza Uskrsa, učenici samostalno rade na složenijim zadacima. U tim složenijim zadacima ne bi bilo dobro da sudjelujete kao roditelji u izradi i pisanju takvih radova umjesto učenika, ali je dobro da ste upoznati s takvim zadacima. Vrednujemo i zato da bismo učeniku dali povratnu informaciju je li ostvario odgojno – obrazovne ishode, ali i kako će poboljšati svoje učenje. Da bismo to mogli, moramo pratiti rad učenika i poticati njihovu aktivnost i suradnju, kako s učiteljem, tako i s drugim učenicima. Svaki predmetni učitelj će razlučiti što je bitno od sadržaja koji su manje bitni ili sporedni.

Inovativne metode vrednovanja uključuju izradu projekata, plakata, rješavanje problema, izradu e – portfolija, istraživačke radove, praktične radove, ali je za njih potrebna potpora učitelja, vršnjačka potpora kao i postupnost izrade rada uz povratne informacije učeniku na različitim stupnjevima izrade zadatka.

U svim predmetima može se vrednovati aktivnost učenika preko diskusija i domaćih zadaća, ali je u svakom predmetu  moguće napraviti i jedan složeniji zadatak u obliku plakata, prezentacije, projekata, istraživačkog rada te se i takav se rad može vrednovati ocjenom.

Za predmete u školama koji se izvode s tjednom satnicom od četiri sata tjedno (Hrvatski jezik i Matematika) usmeno ispitivanje je poželjno provesti jedanput do kraja školske godine, a posebno ako učitelj ili učenik imaju dvojbu oko zaključne ocjene, odnosno ukoliko nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene. Za predmete s tjednom satnicom od tri sata tjedno usmeno ispitivanje preporuča se provesti ukoliko se učenika ocjenjuje ocjenom odličan i nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjena.

U ovakvim izvanrednim uvjetima, odluke se donose sukladno preporukama stručnjaka io epidemiološkoj situaciji te možemo očekivati i promjene nekih odluka. One sigurno neće biti donesene na štetu učenika ili na štetu njihovih mogućnosti za nastavak obrazovanja. U tom duhu, zahvaljujemo svim roditeljima na suradnji i pomoći, posebno roditeljima učenika nižih razreda te vas molimo da i dalje, dok traje ova situacija, budemo strpljivi te da zajedničkim snagama i zajedničkom suradnjom idemo naprijed.

Ravnateljica Anđelka Salopek


Osnovna škola Ivane Brlić-Mažuranić Ogulin